onsdag 27 november 2013

Kanelbiskvier

Dessa är väldigt enkla att göra och supergoda och kan varieras i oändlighet. Bara fantasin som stoppar sig. Jag gjorde några med kanelfyllning samt med chokladfyllning.

Kanelbiskvier

Bottnar:
300g riven mandelmassa (jag brukar inte riva utan jag mosar den bara)
1 äggvita
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
100g smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
½-1 tsk kanel (till choklad biskvierna så använde jag 1-2 msk kakao istället för kanelen)

200g ljus eller mörkchoklad


  1. Blanda till mandelmassan med äggvita och vaniljsocker till en smidig deg och klicka ut ca 10st lagom stora rundlar på ett bakplåtspapper (jag brukar fylla en spritspåse och spritsa ut lite mindre rundlar) och grädda i ugnen på 200 grader i ca 10 min.
  2. Vispa ihop smöret och resterande ingredienser till fyllningen noggrant och bred ut ett relativt tunt lager på biskvibottnarna när dessa svalnat, ställ kakorna i frysen i ca 30 min.
  3. Smält chokladen över ett vatenbad eller i mikron och låt svalna lite. Ta ut biskvierna från frysen och  doppa ovansidan av biskvierna, låt överflödig choklad rinna av och låt svalna. 
Det går alldeles utmärkt att frysa biskvierna och ta ut när sockerbegäret är för stort:-)

Ps. Ni vet väl om att jag har Instagram! Favorella is my name:-) ds.




Kram Favorella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar