onsdag 23 november 2011

Kanelhjärtan

Ibland är de enklaste kakorna dem godaste, som det här receptet på kanelhjärtan. Jag har säkert ätit 10st hitills för dem bara smälter i munnen. De är löljigt enkla att göra dessutom. Listan betas av. Wohoo:-)

Jag vet att ni vill ha steg för steg bilder på hur man gör allting men tiden räcker inte till just nu men jag lovar att bättra mig på den fronten. Jag brukar baka innan eller efter jobbet och då är det massa annat som måste prioriteras, tvätt, matlagning samt allt annat som ingår i ett hushåll.

Sen har jag ju två barn som måste underhållas:-))) Nog med babbel här kommer receptet.

Kanelhjärtan

5 dl (300g) vetemjöl
1 dl strösocker
2 krm salt
200g kylskåpskallt smör
2 äggulor

strösocker och kanel till dekor

1. Mät upp alla ingredienser till mördegen i en matberedare och kör snabbt ihop till en deg. Du kan även nypa ihop degen för hand.

2 Låt degen vila kallt i minst 30 minuter. Om den hinner bli hård är det bara att arbeta den på bakbordet tills den blir smidig igen.

3. Kavla ut degen 2mm tjock på mjölat bord. Ta ut hjärtan med en utstickare och lägg kakorna glest på bakplåtsklädda plåtar.

4. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 200 grader i ca 6-7 minuter. Blanda under tiden strösockret med lite kanel, och strö över kanelsockret över kakorna så fort de kommit ut ur ugnen. Låt svalna.





Lägg kakorna i en liten cellofanpåse och du har en perfekt liten present till tex dagisfröknarna. Alltid roligare att få något personligt.


3 kommentarer:

  1. Ser super smarriga ut =)
    Önskar dig en trevlig kväll!
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Oooo så gott det ser ut.
    Såg att du är på jakt efter skärbrädor, finns i min butik www.juliasvitadrommar.se :)

    Vänligen/Julia

    SvaraRadera