söndag 27 november 2011

Wienernougat

"Den här är bara så gott och det smakar betydligt mycket godare än den wienernougat du kan köpa i affären!"

Kan bara hålla med Linnea Siedel för det här var supergott och enkelt att göra.

Wienernougat

500 g nougat
300 g choklad
200g mandelspån


Rosta mandelspånen i en torr och mycket het stekpanna, ställ dem åt sidan och låt svalna.

Smält nougaten över ett vattenbad.

Finhacka chokladen och rör ned den i den smälta nougaten. Rör om tills allt blandats till en blank smet.

Vänd sist i den rostade mandeln.

Klä en avlång form med bakplåtspapper och häll i nougatmassan.
 Låt stelna i kylskåpet och skär sedan i rutor.

MUMS!


Återanvände gamla godis/chokladpapper som jag sparat och bytte bara sida och vips så har jag fina
 silvriga små skatter:-)

3 kommentarer:

  1. Får jag låna dig? :) Kom & baka hos mig!

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig tänkt på det där med att återanvända godispapper, har ju en hel låda med såna..!;)

    SvaraRadera
  3. Hej Lena! Jag har bakat Wiener nougat 2 gånger nu och alla som har smakat dom älskar kakan. Tack för receptet:)

    SvaraRadera