tisdag 29 november 2011

Hallon- och lakritskola

"Hallon och lakrits är den perfekta smakkombinationen för godis"

Hallon- och lakritskola

3 dl socker
3 dl grädde
1 tub glykos (50 ml)
2 msk lakritsextrakt (jag köpte min på panduro)
30 droppar hallonarom (1 ml) (jag köpte min på panduro)
100 g mörk choklad

1. Koka samman socker, grädde och glykos i en tjockbottnad kastrull på svag värme tills blandningen är 120 grader eller klarar ett mjukt kulprov. (Häll kallt vatten i ett glas, doppa ner den heta kolan. Går det att forma till en kula med fingrarna har kolan kokat klart)¨

2. Tillsätt lakrits, hallon och finhackad choklad och rör om tills chokladen har smält.

3 Lägg bakplåtspapper i en ugnsfast form. ca 15x20cm och häll i kolan. Låt stelna i minst 3 timmar.

4. Skär upp den med en vass kniv och slå in kolorna i cellofanpapper.



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hallon och lakrits gifter sig så bra. Mycket gott så jag snor denna idé =P
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Hej Lena!

    För det första så himla glad jag blev när jag via en annan blogg insåg att du bloggar igen.(Du hade skrivit en kommentar ;)) Saknat din gamla blogg faktiskt.

    Så fina kakor du lärt dig göra! Kan du inte berätta hur du gör när du spritsar kakorna? Har du först en fastare kristyr och sen en lös för att fylla ut i mitten...? Dina cake-pops är superfina. Provade en gång men de blev inte så där elegant runda som dina, ha ha. Men det var nog mest jag som såg. 5-åringarna brydde sig inte.

    Nåterade att det inte finns några bilder på dig och the girls. Synd ni är ju så fina.
    Blir det inga mer inredningbilder från hemmet heller då? Ahh, du är så duktig på allt du tar för dig. Många intressen precis som jag.
    Superglad att jag hittade hit och ska kika in då och då :)

    Kram kram anna p. - "din gamla mail buddy" mamma till gabriela och natalia.

    SvaraRadera