tisdag 22 november 2011

Tryffel med ingefära

Underbart goda, gjorde två olika varianter. En variant med chokladskal och en med sugrör av papper. Jag märker att jag alltid gör mina egna varianter. Som det här receptet ska det ju vara stänger:-)

 Mitt tema på granen i år är rosa/rött/silver så det är därför det mesta jag bakar blir i rosa och rött!

Tryffelstänger med ingefära

Tryffel

300g mörk choklad
2 dl vispgrädde
25g smör
1 msk honung
20-30g riven färsk ingefära (jag använde ca ½ msk malen ingefära)

Dekor

250g mörk choklad (jag använde mjölkchoklad)
50g vit choklad (Jag använde ingen vitchoklad)

1. Klä en form. ca 12x18cm, med plastfolie.

2. Bryt chokladen i mindre bitar och låt alla ingredienser till tryffeln smälta ihop på lägsta värme i en kastrull på spisen. Rör om då och då  och dra kastrullen från plattan när tryffelsmeten blivit jämn och blank.

3. Häll tryffelsmeten i formen, jämna ytan och låt stelna i kylskåp i minst 3-4 timmar.

4. Lossa tryffeln ur och skär den i stänger. För att slippa att den kladdar fast på kniven är det bäst att skölja kniven i hett vatten och torka av med hushållspapper mellan varje knivtag. Låt stelna i kylen i 10 minuter.

5. Bryt den mörka chokladen till doppningen i mindre bitar och smält den försiktigt i mikron eller över vattenbad.

6. Doppa stängerna i chokladen och lägg dem på en bricka klädd med smörgåspapper. Dekorera med valfritt stössel/godis mm.


Chokladskal

Tryffelsmet som receptet ovan.

Ca 150g mjölkchoklad eller mörk.

1. Smält chokladen försiktigt i mikron eller över vattenbad. Pensla insidan av knäckformar eller ischokladformar med ett lager choklad. Låt formarna stelna i kylen i ca 20 minuter och pensla sedan med ytterligare ett lager ett lager smält choklad.

2. Låt stelna i minst 20 minuter till och pilla sedan loss formen från chokladen.

3. Häll i tryffelsmeten i en spritspåse och spritsa sedan formarna med tryffel och dekorera med valfritt strössel/godis mm.


MUMS:-)

3 kommentarer:

  1. Hallå kan du flytta hit eller, du skulle ha mig hemma hos er för fika typ varje dag! :-) mumms

    SvaraRadera
  2. Men va gott det ser ut!!
    Önskar dig en trevlig dag!

    SvaraRadera